Hoe het bloedgroependieet jou kan helpen beter te eten



Heb je ook problemen met je voeding en daar nog steeds geen oplossing voor gevonden? Word je steeds dikker zonder dat je veel eet?



Wat mij tijdens mijn reis door China (2005) opviel was: dat er zo weinig dikke chinezen waren, ook in de welgestelde kringen. Ik zag daar ook een volledig ander voedingspatroon, en ik vermoed dat daar een grote invloed vanuit gaat. Het ontbijt daar bijvoorbeeld bestaat uit: soep met veel groente en wat mihoen of noedels. Als lunch worden weer veel groenteschotels geserveerd, daarna wat vlees of vis en rijst. Het diner verschilt niet echt van de lunch: veel groenten, vers gekookt, vlees of vis. Dit totaal andere voedingspatroon inspireerde mij om juist over voeding te schrijven.

Voeding! We hebben er allemaal mee te maken. Toch is voeding voor veel mensen een probleem. Heel lastig is dat ze een teveel aan verschillende voedingsinformatie ontvangen die bovendien volledig tegenstrijdig is! De grotere hoeveelheid Light producten bracht bijvoorbeeld een nog grotere groep te zware mensen voort!

Ook het verhaal over een te hoog cholesterol en de gevaren daarvan worden weerlegd en daarmee onderuit gehaald. De mensen die hier medicijnen voor slikken, weten dan ook niet meer waar ze aantoe zijn. Zo gaat het ook met voedselallergie; als het lichaam reageert op een bepaald soort voedsel, is dat dan wel een allergie? Of is er meer aan de hand?

Een van de grote vraagstukken - en misschien tob jij hier ook mee- is de gewichtstoename. We worden met zijn allen te dik, te zwaar! Ook de mensen die zeggen bijna niets te eten kampen met dit probleem. We zouden haast kunnen zeggen dat we een gezamenlijk voedings- en gezondheidsprobleem hebben!

Een hele nieuwe manier die een oplossing kan bieden voor deze voedings en gezondheidsproblemen is: eten volgens je eigen bloedgroep! Dat is wat ik iedere cliënt die lekker in zijn vel wil komen aanraadt te doen. Sinds ik zelf volgens mijn eigen bloedgroep ben gaan eten (bloedgroep O Non-secretor), heb ik beduidend meer energie om dingen te doen. Iedere dag merk ik er de voordelen van; ik wandel meer, ik heb minder verkoudheden, minder spier- en gewrichtspijn. Maar laat ik bij het begin beginnen; misschien vraag je je af wat een bloedgroep met eten te maken heeft! Waarom zou dat iets voor jou kunnen zijn, wat moet je er dan voor doen om er baat bij te hebben? En: wat heeft dit met hooggevoeligheid te maken?

Een bloedgroepdieet is niets anders dan eten volgens de richtlijnen van je eigen bloedgroep. Iedereen heeft een bloedgroep, het is genetisch (erfelijk) bepaald net als de kleur van je ogen of van je haar. Ongeveer 45% van de wereldbevolking heeft bloedgroep O, gevolgd door bloedgroep A met 40%. Dr. Peter J. D'Adamo heeft het verband aangetoond tussen iemands bloedgroep, zijn voeding en zijn gevoeligheid voor bepaalde ziekten.

Er bestaat een chemische wisselwerking tussen de bloedgroep en het voedsel dat je eet. Wat voor de een één goede voeding is, kan voor de ander zelfs slecht zijn. Het basisidee van het bloedgroepdieet is simpel: probeer de voedingsstoffen te mijden die onverenigbaar zijn met de eigen bloedgroep en eet juist wel wat goed past bij de persoonlijke bloedgroep!

Wat onverenigbaar is met bloedgroep O en A (85% van de bevolking) is bijvoorbeeld tarwe. Daar zitten lectinen in. Lectinen komen in veel plantaardige producten voor. Het is een stof die door de plant zelf wordt gemaakt als afweer tegen vraatschade, een soort plakmiddel. Door de veredeling van de tarwe, gerichte op meer opbrengst per aar, is niet alleen de opbrengst toegenomen, maar ook de schadelijkheid.

De invloed van lectinen op de spijsvertering is enorm. Ze kunnen het gestel op allerlei manieren aanvallen. Ze lijken de eigenschap te hebben menselijke rode bloedcellen te doen samenklonteren. Ze vergroten ondermeer de poreusheid van de darmen en stimuleren de aanmaak van veel slijm. Veel vermeende voedingsallergieën zijn in feite reacties van het immuunsysteem op de lectinen in de voedingsmiddelen. Niet elke aandoening van de spijsvertering manifesteert zich onmiddellijk of ingrijpend. Het kan jaren duren voordat je lichaam alarm slaat, aldus Adamo.

En dan denk ik: stel je voor dat D'Adamo gelijk heeft en 85% van de mensen de huidige tarwe niet goed verdraagt, dan kan ik veel gezondheidsklachten beter begrijpen!

Zo had Joan (bloedgroep O) al vanaf haar 16e jaar een opgezwollen gespannen buik die in verhouding van de rest van haar lichaam dikker leek. Haar gewicht was toen nog goed maar het gevoel in haar buik was niet prettig. Ze begon haar eerste dieet toen ze 20 was, een speldendieet (een manier om calorieën te tellen), ze viel af, kwam weer aan, ze viel af en ... het bekende verhaal, herkenbaar??? Na jaren van onlustgevoelens over haar voeding en inmiddels haar gewicht las ze in het populaire boek "Ken je eigen hoofdmenu van Patty Harpenau" dat je met een goede basis van ontbijtgranen je lekkerder in je vel zou gaan zitten. Dat klopte voor een deel: alleen na enkele weken moest haar riem losser en moest ze zoeken naar een grotere maat van kleding! Het advies uit het boek geen weegschaal meer te gebruiken, leek eerst een geruststelling, maar dat hield een enorme gewichtstoename in korte tijd niet tegen! Een ander boek "wat je eet ben je zelf" beloofde slanker, gezonder en gelukkiger....maar niet voor haar!

Iris (bloedgroep A) had spijsverteringsproblemen. Haar darmen maakten geluiden alsof de dop uit de gootsteen getrokken werd, borrelden met veel geluid, het leek op een soort van chronische diarree. Ze voelde zich niet lekker in haar vel. Een laboratoriumonderzoek wees op een beginnende candida (schimmel) maar ook op een overgevoeligheid. Om haar bewust naar haar lichaam te leren luisteren, at ze op mijn verzoek een week lang geen tarwe, en daarna een week lang geen kaas of melkproducten. Meteen merkte ze de verschillen en was daardoor bereid om haar voeding aan te passen aan haar lichaam.

Ook Jannie (bloedgroep O) was te zwaar. Dat vond ze vreselijk en ze probeerde al calorietellend, zoals ze dit geleerd had, zo min mogelijk binnen te krijgen. Op zich een goede gedachte, als het WAAR is dat alleen calorieën tellen en je te zwaar wordt van teveel calorieën. Ze dronk 's morgens alleen zwarte koffie, at een appel en daarna een tarwecracker met magere smeerkaas. Enkele cashewnoten in de middag en s'avonds een aardappel, wat champignons en een mager hamlapje zonder jus. Ze was er van overtuigd weinig gegeten te hebben; de waarheid was dat ze bleef aankomen! Deze voeding was, hoe mager en caloriearm ook, voor haar bloedgroep schadelijk en dat merkte ze nog het meest aan haar gewicht!

Wat Jannie nodig had, was groene thee in plaats van koffie, banaan in plaats van een appel, een rijstwafel of amarantcracker met rundvlees of sardines, walnoten in plaats van cashewnoten en s'avonds rijst, rundvlees en oesterzwammen. Deze producten passen wél bij haar bloedgroep O. Ze eet dan dezelfde hoeveelheid (heel weinig calorieën) maar door het uitblijven van de chemische reactie gaat ze wel afvallen!

U zult zich misschien afvragen wat heeft dit nu met hooggevoeligheid heeft te maken? Heel veel, want hooggevoelige mensen zijn in dit geval in het voordeel! Je merkt de verschillen meteen, heel snel en duidelijk. Je voelt heel goed wat het in het lichaam doet als je eenmaal weet waar het mee te maken heeft. Je hoeft geen jaren te wachten voor je lichaam bijvoorbeeld reumatische klachten ontwikkelt of botontkalking. Je kunt in enkele weken ervaren of de beweringen over het bloedgroepdieet ook voor jou een waarheid kan zijn!

Dan om het nòg moeilijker te maken: er is nog een onderverdeling binnen de bloedgroepen. Men kan secretor zijn of non-secretor. Wat?? Ja je leest het goed! Het eerste wat in mij op kwam "secreet!" Daar deed me deze onderverdeling in eerste instantie aan denken en een secreet was een minder aangenaam persoon! Gelukkig heeft dat daar niets mee te maken.

Simpel gezegd: een secretor is een persoon die zichzelf beschermt. Dat doet hij door zijn bloedgroep-antigenen in zijn/haar lichaamsvloeistoffen te brengen, zoals in speeksel, slijmwand van het darmkanaal, en ademhalingsholten etc. Een non-secretor daarentegen brengt zijn bloedgroepantigenen weinig of helemaal niet in deze lichaamsvloeistoffen. Dat wil dan zeggen dat de NON-Secretors geen antigenen (lees soldaten) in de strijd kunnen brengen en kwetsbaarder zijn voor de antistoffen van de plant en dier. Daarom zijn de gezondheidsklachten van de Non-Secretors erg groot, ze worden chronisch aangevallen door hun eigen eten!

Deze non-secretor factor heeft te maken met een GEN en een Gen erf je van je ouders/grootouders en geef je ook weer door aan je kinderen en kleinkinderen. Deze secretorfactor is met een speekseltest aan te tonen! Een eenmalig onderzoek, want dit gen verandert nooit. Er zijn aanwijzingen dat de Non-secretor factor in sterke mate voorkomt onder de spirituele, hooggevoelige mensen!

De theorie van het bloedgroepdieet, kun je vergelijken met een oude theorie dat de aarde rond is in plaats van plat! In het verleden ging er een eeuw overheen voordat de mens overtuigd was van die waarheid. In deze snelle tijd van veranderingen hoeven we er geen eeuw meer over te doen.

Eigenlijk daag ik je uit (bloedgroep O en A); probeer eens een week géén gewone tarwe te eten. Oké, geen pizza, geen spaghetti, geen brood, geen koek, geen... en voel dan eens wat dit met je doet! Er zijn genoeg alternatieven zoals rijst, rijstcrackers, mihoen, amarantcrackers (reform)roggebrood of het aloude ongemanipuleerde Bio-spelt. Na een week ga je weer terug in je normale voedingspatroon en hopelijk kun je dan het verschil ervaren. Voel je jezelf beter of niet?

Succes! Ria Feskens, mei 2006 Serenora

Tien jaar later!

Sinds kort bestaat er een app die heel snel een overzicht geeft wat wel en niet aangeraden wordt. Eat right 4 your type

Zelf had ik de uitdaging ook aangenomen. Ik begon eerst met de TE VERMIJDEN elementen uit mijn dagelijkse voeding te schrappen. Daarna nam ik de voedingsmiddelen die als goed voor je beschreven werden als hoofdbestanddeel. Het gaf me wel verbetering, maar niet waarvan ik dacht "ik ben eruit". Door een speekseltest kwam ik erachter dat ik een O-Nonsecretor was en nóg meer voeding moest ik vermijden.

Dit vermijden van voedsel van de lijst, dat hielp me gezonder te voelen, alleen mijn weerstand tegen levende dieren te doden (vlees-vis) groeide en ik werd vegetariër. Juist in een bloedgroep O is vlees belangrijk, maar na een gesprek met de diëtiste hadden we een goed alternatief gevonden. Ook koop ik alleen nog Bio-producten en kook en bak ik alles zelf.

Na vijf jaar mij heel goed aan de bloedgroep-richtlijnen te hebben gehouden, kreeg ik het gevoel dat er toch iets niet goed voor me was in dat dieet. Ik liet mijn bloed onderzoeken op allergische reacties. Het resultaat: een aantal neutrale voedingsmiddelen, die ik dus regelmatig at, daar was ik ook allergisch voor (geworden). Zoals de heerlijke (groene) Jasmijnthee en provinciaalse kruiden en nog een aantal voedingsstoffen, daar kon ik niet tegen. De hoeveelheid voedingsmiddelen die ik wél mocht eten was wél groter. Ik besloot alle informatie te combineren, maar ik was er nog niet.

Ik nam al niet veel suiker, maar sinds ik dit volledig uit mijn voeding gebannen heb, ook geen zoet vervangers, zelfs geen honing of oerzoet, gaat het prima met me. Ik schrok wel van de toevoegingen van suikers in kant en klare producten, ook in de reformwinkel!

Intussen ben ik aan de beperkingen gewend. De keuze om te eten wat in de supermarkt ligt, of een fijn gezond gevoel zonder medische klachten, geven bij mij toch wel de doorslag. Af en toe eet ik iets wat niet goed voor me zou zijn om eenzijdigheid te voorkomen. Als ik ergens heen ga waar ongezond supermarktvoer wordt gepresenteerd, die ook nog op mijn lijstje staat van vermijden, kan ik toch gewoon meedoen (voor die ene keer), zonder ernstige gevolgen voor mijn gezondheid.




Ria Feskens, Serenora, mei 2006 update mei 2016.

 


website ontwerp (1999) door J.A. Software, alle bewerkingen in eigen beheer 2021, Ria Feskens webhosting, Domeinstad