In hoeverre is onrust een gebrek aan Meditatie?


Veel mensen klagen dat het zo druk in hun hoofd is. Ze voelen zich hierdoor geïntimideerd en opgejaagd (stress). Ze ervaren een constante stroom van gedachtes die maar niet stopt. Gek worden ze ervan! 

Die drukte gedraagt zich als een cirkel: De geest geeft signalen aan het lichaam dat er gevaar dreigt of dat er op zijn minst zorgen zijn. Het lichaam maakt kortstondig adrenaline aan om klaar te staan voor een vlucht of een gevecht. Als het lichaam geen boodschap van de geest krijgt dat het weer veilig is, dat de zorgen voorbij zijn en het adrenalinegehalte weer omlaag kan, gaat het over tot een hormoondump met op zijn minst zes tot acht uur een hoog adrenalinegehalte.

Als daarna het lichaam nog steeds geen geruststellende boodschappen krijgt van de geest, blijft het doorgaan met die hormoonproductie. Het lichaam blijft in een verhoogde staat van paraatheid, maar ook de geest wordt door die adrenaline aangestuurd en blijft constant alert. Zo wordt een lichaam eindeloos opgejaagd en pleegt hiermee roofbouw op alle vitale organen. De mensen komen zo strak als een veer te staan en hun gedachtestroom is niet te stuitten. Ze zoeken naar een middel om die kwebbelende geest eindelijk rustig te krijgen en die cirkel te doorbreken.

Gelukkig zijn er verschillende methodes om de geest leeg te maken. In deze tijd wordt door 80% van de mensen het TV-staren (of zappen) beoefend. Daarbij ploft iemand al dan niet met een biertje op de bank en blijft uren zitten tot hij/zij daar in slaap valt of tot het bedtijd is. Andere beproefde vormen om de geest het zwijgen op te leggen en wat ontspanning te ervaren zijn vissen, joggen (sport), Sauna, hobby, of drinken. Deze manier van "ontspannen" is echter van korte duur en blijft afhankelijk van de externe factoren (TV, weer, gezondheid, drank).  

Een betere (en goedkopere) manier om de drukte "in het Hoofd" onder controle te krijgen is Mediteren. Veruit de meeste onrust wordt veroorzaakt door een gebrek aan Meditatie!

Er zijn grofweg vier resultaten te behalen met Mediteren, waarbij de methode er eigenlijk niet toe doet. Of je nu naar een kaars gaat zitten staren, oefeningen doet of een Mantra zingt. Je moet vooral een Meditatie kiezen die bij je past.

1.    Ontspanning van de geest en daarmee ook van het lichaam.
2.    Spirituele groei en ontwikkeling bevorderen.
3.    Contact met de Kosmische bronnen onderhouden.
4.    Verandering op Aarde door groepen.



-------
1.    Ontspanning van de geest en daarmee ook van het lichaam. Om de effecten door Meditatie te begrijpen moeten we allereerst beseffen dat het NIET onze hersenen zijn die al deze gedachtes denken. De hersenen zijn als (schotel)antennes en vangen gedachtes slechts op. Op dit moment hebben wetenschappers aangetoond en daarmee bewezen, dat ons geheugen buiten de hersenen opgeslagen wordt!  In een soort Icloud. Waar die Icloud zich bevindt, durven ze nog niet te zeggen, maar ongetwijfeld zullen ook zij ontdekken dat het vooral in de Aura is waar al die informatie rondhangt.

In 1987 schreef Barbara Ann Brennan in twee dikke boeken over de Aura en hoe die uit verschillende afzonderlijke lagen opgebouwd is. Die velden zijn van elkaar gescheiden doordat op elk niveau het energiebewustzijn anders stroomt en een eigen frequentie (Hertz) heeft. We herkennen dit bij een Radio of TV zender, allemaal in de ether, maar alleen bij een bepaalde kanaalkeuze hoorbaar of zichtbaar.

Doorgaans zijn de hersenen (antennes) afgestemd zijn op het mentale veld, waar de gedachtes en beredeneringen constant doorstromen. Als de antenne niet gedraaid of ingetrokken wordt, raakt iemand doodmoe van zijn eigen gedachtes.

Zo ervaart iemand met een afstemming op de fysieke laag de grootste pijn-beleving. Als ze maar even met iets anders bezig zijn, dus afleiding hebben (antennes draaien) is de pijnbeleving even weg. Bovendien kan iemands bewustzijn door een schokkende gebeurtenis (overlijden dierbare, overval) gevangen raken in de emotionele laag en Hij/Zij kan dan alleen nog maar huilen en/of boos worden.

Ruimte in het hoofd maken via Meditatie is eigenlijk het bewustzijn verleggen naar andere (hogere)gebieden waar vooral prettige energie doorstroomt. Daardoor is Meditatie fijn, je komt ermee in de aangenamere energievelden. Dat voelt lekker aan en geeft vaak een opluchting en ontspanning. Heel geschikt voor beginners.

2.    Om spirituele groei te bereiken. Anders wordt het als je naar bewustzijnsverandering of verruiming nastreeft. Dat is vaak een onderdeel van Spirituele ontwikkeling en stelt je in staat om door alle lagen heen en weer te gaan. Je antennes blijven dan informatie opvangen uit alle frequentielagen (ook die van de astrale lagen). Alleen geestelijk gezonde mensen komen hiervoor in aanmerking. Net zoiets als een internet bundel, hoe groter de bundel hoe meer en sneller bereik, maar ook hoe gevaarlijker voor doorbranden!

Mensen met bijvoorbeeld een behoorlijke depressie, hebben hun antennes vooral gericht op de emotionele lagen. De levensenergie is onderdrukt tot ze als het ware zelf weer verder kunnen. Als ze via intensieve Meditatie met een omhoog gerichte energie in het hoger gelegen frequentieveld komen, passeren ze bijvoorbeeld alle ellende uit hun vroegere jeugd. Voor veel is dat net even te veel en de stoppen slaan dan door. Hetzelfde gevaar is er voor Psychotische en Schizofrene ziektebeelden. Die mensen mogen alleen onder deskundige begeleiding Mediteren.
 
Naast verschillende methodes om bewustzijnsverruiming te bereiken is een geleide Meditatie een uitstekende veilige manier. Een Medium neemt als een Gids, net als bij een busreis, een groepje deelnemers mee in haar/zijn eigen (reeds verruimde) bewustzijnsveld. Er wordt daarmee als het ware een veilig pad gebaand die de deelnemers in staat stelt om daarna zelf de reis te herhalen en zo het nieuwere veld op eigen houtje te gaan verkennen. Ook is een begeleider in staat om mensen te ondersteunen die een ingrijpende ervaring mee gemaakt hebben of om terug te halen als ze te ver in het verruimde veld doorschieten.

Een van de voordelen van Spirituele groei door Meditatie is vooral de niveaus van je wezen te leren onderscheiden. Je raakt steeds beter in staat verschil te maken tussen fundamentele emoties, gedachteprocessen en je persoonlijkheid. Het begrip oorzaak en gevolg wordt daardoor steeds duidelijker en het inzicht wordt verkregen hoe overtuigingen de denkbeelden het mentale lichaam beïnvloeden. Hoe die op hun beurt invloed hebben op emoties en daarna op het fysieke lichaam.

3.    Om contact met de Kosmische krachten te onderhouden.
Voor de Lichtwerkers is Meditatie een methode om in de hogere lagen (sferen)van de Aura te komen. Die hogere sferen kunnen zo groot zijn dat ze zich voorbij de Melkweg uitstrekken. Daar worden de contacten gelegd met de Hogere Kosmische groepen/gidsen/dimensies. Vroeger kwamen die gidsen op Aarde naar ons toe. Op dit moment zijn er enorm veel Kosmische storingen zowel op Aarde als daarbuiten aan de gang.

De signalen komen nog  wel, maar die stoppen halverwege. Het is voor de helpers te gevaarlijk geworden. Lichtwerkers die dit nog niet weten ervaren het alsof ze door hun begeleiders  "verlaten" zijn, ze weten niet dat ze er nu zelf naar toe moeten gaan.

Is eenmaal een bewustzijnsverruiming ingezet, dan moet deze onderhouden worden door regelmatige Meditatie. En daar gaat het fout! Velen worden zo opgeslokt door dagelijkse beslommeringen en geven geen prioriteit meer om de eenmaal verkregen verbinding te onderhouden. Net als een bospad dicht groeit als er niet meer op gelopen wordt, zo zal de verbinding met bijvoorbeeld de Helende energie dichtslibben als het niet dagelijks gebruikt wordt.

4.   Verandering op Aarde. Meditatie vooral van meerdere mensen tegelijk, heeft een kalmerend "uitstralingseffect" op de bewoners in de omgeving. Zo claimt men via wetenschappelijke studies dat Transcendente Meditatie in een groep beoefend, onmiddellijke afname van sociale stress, misdaad, geweld en conflicten geeft  - en een toename van coherentie, positiviteit en vrede in de samenleving als geheel. Een initiatief om per woonplaats te Mediteren vind je op http://www.stadsverlichting.nu.

Ter overweging is het goed om er over na te denken om Meditatie een onderdeel te laten vormen van je dagelijkse ritueel. Net zoiets als tanden poetsen. Het kost niet meer dan een kwartier per dag en levert niet alleen veel ontspanning, maar ook bewustzijnsverruiming op. Het is echt niet noodzakelijk om op je kop te gaan staan om dit te bereiken. Een eenvoudige Mandela kleuren kan ook de geest en lichaam ontspannen. Eenvoud werkt vaak het beste.

Om je een idee te geven hoe snel een Meditatie je in ontspanning kan brengen heb ik nog een oefening voor je. Deze oefening laat je contact maken met je onderbewuste. Het onderbewuste weet namelijk wat er bedoeld wordt met het aftellen.

Heb je twee maal 4 minuten?

Zorg dat je acht minuten niet gestoord kunt worden en zet je timer eerst op vier minuten. Ga makkelijk zitten, sluit je ogen en wacht stilzittend tot je timer na vier minuten af gaat. Observeer jezelf en wat je denkt. En of je al ontspannen bent of nog niet?

Ga verder met de oefening en kijk even naar het plaatje van 3-2-1-0.

Zet je timer nog eens op 4 minuten. Sluit daarna weer je ogen en verzin in gedachte dat je langs twee levensgrote drieën loopt terwijl je de tweeën al in de verte ziet. Je gaat verder langs tweeën en de enen tot je bij de nul aankomt.

Kijk of je in gedachte door de opening van de nul kunt stappen. Lukt je dit? Of gaat het niet? Als je timer weer afgaat, ervaar dan of je je anders voelde dan voordat je door de nul stapte. Heb je het verschil gemerkt tussen stil zitten (eerste deel van de oefening) en actief met het onderbewuste werken?

Heb je de oefening gedaan en wil je dit delen of reageren op deze mail? Dit is het adres: info@serenora.nl.

Ria Feskens, Serenora, augustus 2013

website ontwerp (1999) door J.A. Software, alle bewerkingen in eigen beheer 2021, Ria Feskens webhosting, Domeinstad